keskustelu

Lihaksen revähdys/repeämä

Hei! Pidempään jo keskustelujanne lukenut ja nyt uskaltauduin mukaan *hui...:)*. Elikkä olisiko jollain hieman(tai enemmänkin) tietoa lihaksen venähdyksistä ja repeämistä, ennekaikkea rintalihaksen ollessa kyseessä? Olen enemmänkin tanssillista aerobiccia ja mm.bodypumppia harrastava, kuin niinkään salitreeniä. Syyskuussa BODYCOMBAT tunnilla ollessani tunsin vihlovaa kipua rintalihaksessani yllättäen, kesti n.viitisen minuuttia. Yöllä lihakseen tuli kova leposärky, joka jatkui usemman viikon. Yhä edelleen lihas oireilee ja särkyä on ajoittain elikkä ihmettelen saattoiko lihas todellakin revähtää niin pahasti, en sitä vihlontaa kokenut kovinkaan kipeänä tapahtuma hetkellä? Onko enää mitään järkeä mennä lääkäriinkään?

#1 19.02.2003

Itselläni on kerran ollut lihasrepeymä kylkilihaksessa. Kävin lääkärissä, koska epäilin ensin, että kylkiluu olisi murtunut, mutta röntgenissä käynti kertoi, ettei ollut murtuma, jolloin lääkäri sanoi sen olevan lihasrepeymä. Lekuri määräsi kovat kipupaksit ja lepoa (kipu tuntui jopa hengittäessä ja tietenkin kylkeä painettaessa). Neljässä viikossa kylki parani.

Jos kivut on kovat niin kannattaa ihmeessä mennä lääkäriin, niin eipä tartte sitten pelkän Buranan voimin elellä. Ja kaikki rintaasi rasittavat liikkeet on jätettävä pois kokonaan tuoksi neljän viikon ajaksi. Rasitus vaan pahentaa/on pahentanut tilannetta, eikä lihas pääse koskaan paranemaan.

#2 19.02.2003

Kiitos paljon, kun vastailit! Taitaapa täytyä ottaa itseensä niskasta kiinni ja "uskaltaa" soittaa huomenna lekurille. Heti repeytymän jälkeen en pitänyt minkäänlaista taukoa vaan tosiaan Buranaa on turhan paljon mennyt. Alussa kipu säteili ja kunnon nukkumisasentoakaan ei tuntunut löytyvän. Nyt jo hieman helpottanut, mutta rasituksen jälkeen palaa myös särky. Ja sitä rasitusta nyt tuppaa oleen usein :) Elikkä oonpa tainnut itselleni turhaa hallaa tehdä, en vaan ymmärtänyt, että se nyt noin meni. Huoh...ja juuri kun tuntui et tulosta oli tullut tuohon yläkroppaankin :(
Niina

#3 19.02.2003

tee niin, Koska Lääkärikään ei vois täältä netistä käsin varmaa muuta tolla kuvauksella sanoa kuin että mene lääkäriin!

#4 19.02.2003

Jos sinulla on lihasrevähtymä, niin tuolloin kaikki rasitus ko. lihakselle on EHDOTTOMASTI kielletty! Saatat saada aikaiseksi vakavan tulehduksen lihakseesi. Lepoa, kylmää, eikä mitään kokeiluja taivutuksilla, venytyksillä tai millään äkkinäisillä liikkeillä. Revähtymän tai venähdyksen merkkejä ovat poikittainen pistävä kipu lihassyyhyn nähden. lepotilassakin saattaa tuntua pientä nipistelyä vamma-alueen ympärillä. Kaikki seis ja petiin!

#5 19.02.2003

en lukenu ees et milloin toi tapahtu, Siis syyskuussa?? eli nyt vaan suoraa lääkäriin eikä mitää treenii ennen sitä.

#6 19.02.2003

Kiitos edelleen vastauksistanne, olen viisaampi jatkossa. Ja lääkärille soitan heti aamusta! Olen luullut, että mikäli lihasrevähtymä niin kipu tapahtuma hetkellä on hyvin voimakas. Ja kun itsellä vihloi, muttei treeniä tarvinnut keskeyttää niin ajattelin ettei siinä pahemmin käynyt.
Niina

#7 20.02.2003

Mulla revähti rintalihas joulun alla ojentajadipissä. Tapahtumahetkellä tuntui kuin koko rintakehän lihaksisto olisi muljahtanut ylöspäin, eli selvästi jokin antoi periksi. Itse painuin heti urheiluortopedille, joka määräsi vain lepoa ja kipulääkkeitä. Totaalista treenitaukoa pidin parisen viikkoa siitäkin syystä, että kivun takia en olisi edes pystynyt treenaamaan. Ja kaiken kaikkiaan toipuminen kesti n. kuukauden.

Eli mars heti lääkääriin, toivottavasti saat itsesi pian kuntoon!

#8 20.02.2003

Ei ole pakko mennä lääkäriin.

Ensimmäiseksi vaan muistat, että et tee mitään! Juuri niinkuin Janos kirjoitti.

Ja toiseksi kestät vaan kivun, jos käy voittamattomaksi niin sitten lääkäriin ja varsinkin jos tuntuu, että ei levossa parane.

Lääkäri määrää lepoa ja kysyy haluatko kipulääkkeitä.

Muuten eihän sulla ole mitään kyhmyjä tai sellaista oudon tuntuista sillä alueella? Jos on niin sitten lääkäriin.

#9 21.02.2003

Itselläni ei todellakaan ole mitään lääketieteellistä koulutusta enkä halua antaa neuvoja mutu-tuntumalla, se voi aina olla vaarallista. Kun oma rintalihakseni revähti, lääkärini kertoi, että vammat voivat joskus olla paljon vakavempia kuin miltä aluksi vaikuttaisi. Siksi kehotin viestin alottajaa kääntymään lääkärin puoleen. Jos kipu on jatkunut jo monta kuukautta voi kyse olla senlaatuisesta vammasta, joka tarvitsee leikkausta. Lisäksi joidenkin rintakehän/ olkavarren vammojen toteaminen voidaan tehdä vain magneettikuvauksen (?) avulla. Turhien riskien välttämiseksi ja kuntoutuksen alkuunsaattamiseksi kannattaisi siis kääntyä lääkärin puoleen.

#10 21.02.2003

Mulla hajosi kerran olkapää karateharjoituksissa ja luulin ensin että kyseessä on luunmurtuma. Vika on kuitenkin muualla. Luulen että lihas ja/tai jänteet ovat jollain tavalla vaurioituneet. Alussa auttoi lepo ja myöhemmin olen tehnyt paljon venytyksiä ja kevyttä punttitreeniä.

Ehdottomasti lääkäriin että syy selviää.

#11 21.02.2003

Osaisiko joku neuvoa mitä kannattaa tehdä jos nivunen on venähtänyt ja sattuu kun potkaisee ja vähän kun kävelee, kannattaako mennä pelaamaan noilla vaivoilla?

#12 25.07.2012

Ei kannata mennä. Jos lepäät niin vaiva paranee nopeammin ja jos et niin hitaammin :)

#13 29.07.2012

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.