keskustelu

levottomat jalat

Kärsiikö täällä kukaan muu levottomista jaloista?

Mulla esiintyy tuota vaivaa kausittain, erityisesti silloin kun olen rasittanut jalkoja normaalia vähemmän. Yleensä ongelma on helpottunut liikkumalla, mutta nyt ongelma on pahentunut. Jonkin aikaa sitten nukuin noin viikon ajan huonosti levottomien jalkojen vuoksi ja olin hyvin väsynyt. Nukahtaminen on hyvin vaikeaa kun pohkeet vaativat liikuntaa, ja nukahtamisen jälkeen uni on levotonta ja heräilen monta kertaa yössä. Viime yönä levottomat jalat vaivasi taas, mikä johtuu varmaankin parin päivän treenitauosta (olen kipeä, enkä voi treenata!). Osaako joku kertoa neuvoja vaivaan?

Haluaisin saada yöni nukuttua... Vaivasta on nykyään jo ihan liikaa haittaa esim. torstain olin kuumeessa, nukuin yön tosi hyvin ja perjantaina vointi oli paljon parempi. Viime yön nukuin jalkojen takia huonosti, joten tänään olo on tosi nuhainen ja tukkoinen. Liikunta auttaisi, mutta enhan mä voi nyt lähteä treenaamaan. Tässä vähän tietoa levottomista jaloista, jos asia on vieras: http://www.levottomatjalat.com/levottomat_jalat.html

Kiitos kaikista neuvoista jo etukäteen.

#1 13.12.2008

Terve Mandee,

tästä ei varmasti ole mitään apua, ainakaan muuten kuin empatian osalta, mutta kyllä, minä kärsin tästä(kin) vaivasta. Ja ongelma esiintyy aivan samoilla kaavoilla kuin sullakin: liikunnan jäädessä vähemmälle levottomat jalat käyvät levottomimmiksi ja liikuntaa lisätessä vaiva vähenee, joskus on poissa kokonaan useita viikkoja tai jopa kuukausia.

En ole itse keksinyt muuta helpotusta kuin juuri tuon liikunnan pitämisen aktiivisena viikko-ohjelmassa. Sellainenkin tuntuma mulla on, että kesällä oma vaivani on pahempi, eli nukkuminen viileässä huoneessa olisi helpompaa. Jos jalat kovasti häiritsee nukkumista, nousen kyllä ihan reilusti ja käppäilen hetken ennenkuin yritän uudelleen nukahtamista. Samoin nimenomaan pohkeiden jännittäminen ja jalkaterien pyörittely oikein voimalla helpottaa ainakin hetkellisesti.

Nyt aikuisiällä, kun satuin joitakin vuosia sitten lukemaan levottomista jaloista, oli tavallaan helpotus vihdoin tajuta, että tämä erityinen ja omituinen "jalkojenliikuttelupakkoni" on ihan oikea tunnistettu ilmiö. Kun sitten juttelin asiasta isäni kanssa, kävi ilmi, että samanlaista vaivaa on ollut myös hänellä itsellään ja isän isällä aikoinaan. Isä muisteli kuinka lapsena ollessaan oma isänsä oli öisin noussut käppäilemään ympäri kämppää ja kuinka isän äiti taas oli saattanut valittaa jalkoja koko ajan sätkivästä miehestä vieressään. Ainakin kokemusperäisesti voisi siis epäillä, että jossain määrin perinnöllistä tämä ihmeellinen sätkimispakko on. Ainakin näillä meidän suvun miehillä tämä ongelma on iän myötä helpottanut, joten toivo elää vielä levollisistakin jaloista jossakin vaiheessa.

Itselläni levottomat jalat ovat olleet ainakin toistaiseksi hyvin kausittainen vaiva ja sellaisenaankin siedettävissä, mutta ymmärtääkseni pahimmille tapauksille ollaan suht menestyksekkäästi kokeiltu myös jonkinlaista lääkityshoitoa. En tunne tätä kylläkään tarkemmin. Ehdottaisin kuitenkin, että jos ongelma oikeasti haittaa nukkumista rajusti ja siten vaikeuttaa normaalissa arjessa jaksamista eikä nämä tavallisimmat itsehoitokeinot auta, niin mene ihmeessä lääkäriin. Sairaanaoleminen tietysti vähentää normaaliaktiivisuuttakin niin kovasti, että oireilut voivat lisääntyä pelkästään senkin takia. Koita silti levätä ja vaikka pyöritellä niitä jalkateriä. Tilanne toivottavasti helpottuu, kun saat itsesi taas kuntoon.

Tsemppiä!

#2 18.12.2008

Samassa veneessä ollaan :)

Olen päätellyt (ja myös "hoitajalta" kuullut) että mulla olisi nestekiertohäiriö, johon auttaa mm. lymfa, mikä saa nesteet kiertämään jaloissakin. No olipa vaivan aiheuttaja mikä tahansa, tiedän kyllä nuo öiset ja paikallaanolemisen aiheuttemat tuskat.

Liikunta auttaa, etenkin sellainen mikä saa aikaan edes pieniä iskuja; ts. crosstrainer ei auta, mutta juoksu auttaa. Hyppykyykyt painon kanssa on hyviä myös.

On aikoja, jolloin joudun öisin laittamaan kylmägeeliä jalkoihin, koska olo on muuten sietämätön. Lentokoneessa istumista (tai edes töissä) en kestä alkuunkaan.

Avanto- tai muu kylmäuinti on hyvää, ehkä puuduttavuden ja verenkierron takia.

Keinoja on paljon, mutta ne hoitavat aina vaan oiretta, eivät itse ongelmaa. Sitä en tosiaan tiedä, miten pääsisi pureutumaan itse ongelman ytimeen ja pääsemään siitä eroon. :-/

#3 19.12.2008

Mulla on myos sama vaiva - onneksi hyvin satunnaisesti tosin. Olen huomannut, etta 'levottomat jalat' ilmaantuu joskus ennen migreenia (joka viittaisi ehka neurologiseen hairioon?) mutta muistan kylla joskus lentokoneessa istuneeni ja karsineeni jalkojen pakkoliikuttelusta. En ole valitettavasti keksinyt ratkaisua vaivaan, mutta nyt tuli mieleen, etta auttaisivatkohan tukisukat..?

#4 19.12.2008

Mutsilla ollut tuota samaa ja itse asiassa mullakin vuosia sitten. Itselläni on auttanut liike, runsas nesteytys ja magnesium.

#5 19.12.2008

Itselläni on auttanut liike, runsas nesteytys ja magnesium.

Magnesium sisäisesti vai jalkoihin hierottuna? ;-D

#6 20.12.2008

Kiitos neuvoista. Vaiva taitaa olla perinnöllinen, äitinkin on kärsinyt levottomista jaloista nuorempana. Ongelma meni kuulema itsestään iän myötä ohi, mikä ei kauheasti lohduta tässä vaiheessa.

#7 21.12.2008

KukkaK kirjoitti: [quote]Itselläni on auttanut liike, runsas nesteytys ja magnesium.

Magnesium sisäisesti vai jalkoihin hierottuna? ;-D[/quote]

Sisäisesti, en ole vielä testannut tuota hieromista :)

#8 21.12.2008

Aika myöhään tulee tää kommentti mutta mulla on suvussa aika paljon tuota levottomien jalkojen syndroomaa. Se on tosiaan perinnöllinen sairaus ja johtuu synapsivirheestä aivoissa, on siis kuviteltua, että jalkoja pitäisi liikuttaa - vika ei ole jaloissa vaan aivoissa. Mun äidin puolen sukulaisilla vaivaa esiintyy melko kroonisena ja tosi vaikeana, siis päivittäisenä. Siihen on olemassa lääke, sifrol.
Se on parkinssonin tautiin käytetty lääke mutta se auttaa myös levottomiin jalkoihin ja jos lääkärille sanoo kärsivänsä tästä vaivasta niin lääkäri hyvin ystävällisesti usein auttaa. Yksi pilleri ennen nukkumaan menemistä eikä tarvi huolehtia unen tulemisesta, tämä lääke kun muillakin tavoin rentouttaa.

#9 15.03.2011

Jos on levottomat jalat tai kramppeja, minulla auttaa monipuolinen hyvin imeytyvä mineraalivalmiste. FitLinella on sellainen vesiliukoinen (Restorate) jossa on 8 eri mineraalia ja lisäksi vielä D2. Kaikki ovat vesiliukoisessa muodossa. Tosi paljo käytetty urheilijoiden ja kuntoilijoiden keskuudessa. Olen tietysti itse FitLine-edustaja, siksi mainostan tätä. Tuotetta voi ostaa vaikkapa verkkokaupasta www.6093292.well24.com.
Tuotteita voi ostaa 20% alennuksella kirjautumalla tukkuasiakkaaksi.

#10 18.04.2011

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.