PK-harjoittelu
25.07.2008 12:10PK-harjoittelu

Väinö Lestelä
mvh kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt homman niin, että pk-harjoittelulla ja pk-kaudella tavallaan annetaan kropalle hieman ns. aktiivista lepoa. Monesti kovatehoisessa harjoittelussa yksinkertaisesti vaan paikat alkaa hajoilla ja kolotella siellä täällä. Siksi hieman kevyempitehoisella kaudella voidaan palautua noista ja luoda pohjaa (edellytyksiä) taas uudelle nousukaudelle, vaikka harjoittelu ei optimaalista olisikaan.
Urheilijoilla kuviossa on vielä se pointti, että yleensä halutaan ajoittaa kuntohuippu vaan muutamaan tärkeimpään kisaan vuodessa. Tällöin on ihan järkevää tarkoituksella antaa huippukunnon laskea pk-kaudella ja näin luoda edellytykset sille, että kuntohuippu saadaan osumaan tärkeimpään kisaa. Tämä koskee tietysti vain osaa huippu-urheilijoista, koska monissa lajeissa (kuten joukkuelajeissa) kausi kestää lähes ympärivuoden.
Ok, tää meni nyt vähän geneerisemmäksi, ei pelkästään tarvitaanko pitkiä juoksulenkkejä vai ei mietiskelyksi. Missään nimessä en tarkoita, että pk-kausi ja pk-harjoittelu tarkoittaisi esim. pelkkiä pitkiä juoksulenkkejä.
Tehdään tästä oma ketjunsa. Aihe on hyvä ja lähti siis tuolta: http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/Crossfit-ohjelman-suunnittelu-117590
Kyllä mä olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että rauhalliset lenkit toimivat hyvänä palauttavana ja aktiivisena lepona. Ja myös henkisenä lepuuttamisena kovatehoisen harjoittelun ohessa. Eriytytetään vain termit aktiivinen lepo tms. ja varsinainen aerobisen kunnon kehittäminen.
Tällöin on ihan järkevää tarkoituksella antaa huippukunnon laskea pk-kaudella ja näin luoda edellytykset sille, että kuntohuippu saadaan osumaan tärkeimpään kisaa.
Erinomainen pointti.
Käsitämmekö PK-kaudet nyt samalla tavalla? Siis (esimerkiksi) klassisen PK-1, PK-2-kausien tyyppisen systeemin kautta, jos esimerkiksi kesällä aletaan tekemään runsaita aerobisia.
En ole siitä samaa mieltä, että varsinaisia aerobisen harjoittelun kausia tarvitaan sellaisissa lajeissa, jotka eivät suoraan sellaiseen pohjaa (esimerkiksi juuri pitkän matkan juoksut ja vastaavat). Juuri siitä syystä, että vaikka aerobinen kunto on hyvin tärkeä, tulisi ottaa huomioon, että se kasvaa myös muilla tavoilla kuin pitkillä lenkeillä.
EDIT: luetunymmärtämiseni oli vajavaista, kirjoitit viestisi lopussa selvästi, ettei pk-kausi tai -harjoittelu tarkoittaisi pelkkiä pitkiä juoksulenkkejä. Jätän kuitenkin oman viestini sellaisenaan ilmaan killumaan kokonaisuuden hahmottamiseksi.
Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

20.08.2008
23:20