Etusivu > Keskustelu > Ravinto > Paleo

päiväys 22.11.2008 aika 10:30

Paleo

5 viestiä

17.08.2008 14:08Paleo

Bunny B

Bunny B
Feel no fear!

Luin tassa paivan sanomalehtea (The Times) ja osui juttu silman paleo-ruokavaliosta ja Arthur De Vanysta, linkki juttuun tassa http://women.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/women/diet_and_fitness/article4523487.ece

Paleo on esilla vahan joka paikassa nyt ja se kylla kay jarkeen - voisin kuvitella, etta se on paras ja terveellisin vaihtoehto. Akonan, etkos sa noudata noita periaatteita, mua ihmetyttaa pari asiaa, siis kasittaakseni nyrkkisaantoina voidaan pitaa, etta syodaan sita mita luonnosta loytyy ja mika on teoriassa soveltuvaa raakana syotavaksi (toki ruokaa kypsennetaan, mutta ei syoda aineita, joita ei VOISI syoda raakana), eli liha, kala, kasvikset, hedelmat, kananmunat jne. mutta ei esim. pavut, linssit etc.

Mutta.. mitenkas maitotuotteet? Tai esim. quinoa?

Onko kenellakaan heittaa aiheesta mitaan, kokemuksia jne?

17.08.2008 15:26

Bunny B

Bunny B
Feel no fear!

Loysinkin vanhan keskustelun, mutta lisaa infoa olisi kiva kuulla..

http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/Paleo-dietti-116362

19.08.2008 09:38

Väinö Lestelä

Mä syön käytännössä "neo"-paleon mukaan.

Eli käytännössä syön mitä lystään, mutta olen jättänyt leivän, viljan yleensäkin, perunan ja riisin pois.

Syön siis hiilihydraatteja, mutta lähinnä vihanneksista ja hedelmistä. Syön niitä paljon, kuten myös pähkinöitä, lihaa, kalaa, kananmunia, rahkaa, jugurttia yms.

Jugurtit ja rahkat aina maustamattomina. Yleensäkin nyrkkisääntönä on, että mitä vähemmän ihminen on sorkkinut ruokaani, sitä parempi.

En hirveästi mieti, paljonko tulee hiilareita, proteiinia ja rasvaa, pyrin syömään tasapainoisesti, tosin selvästi enemmän jälkimmäisiä.

Yritän jossain vaiheessa jättää maitotuotteet kokonaan pois, joskin siitä tulee haastavaa... Myös punaisen lihan syönnin haluaisin lopettaa.

Olen syönyt näin huhtikuusta lähtien, ja olo on pirun hyvä. Nykyään pelkkä ajatuskin viljasta hieman etoo. Vaikea kuvailla tunnetta, lähinnä se "tunkkainen" olotila ruuan jälkeen ei houkuttele tippaakaan. Myös makeannälkä on lähtenyt melkein kokonaan, kun ei syö "turhia" hiilareita ylläpitämään sitä. Myös ylimääräinen turvotus lähti samantien.

Viljan, perunan ja riisin syönti piti selvästi hereillä makeannälkää, ja ylipäänsä hiilarihimoa. Varmaan Atkinsillakin tai muilla vähähiilarisilla olevat ovat huomanneet saman.

Mitä treeneihin tulee, olo on hemmetisti parempi jo sen takia, kun olen korvannut ylimääräiset hiilarit hedelmillä, pähkinöillä yms.

Olen lukenut sen Paleo-kirjan, mutten hirveästi loppujen lopuksi sen ohjeita mieti. Pyrin syömään luonnollisesti ja terveellisesti. Kyllä mä syön silloin tällöin papuja ja herneitäkin.

Monesti ihmiset ajattelevat, että hui kauhia, kun pitää syödä jonkun tiukan systeemin mukaan, eikö se jatkuva kieltäytyminen ahdista?
Ei, koska systeemi ei ole tiukka, eikä paluu vanhaan houkuta yhtään jos olo on jatkuvasti parempi. Kuten yllä kirjoitin, myös makeannälkä on käytännössä kadonnut. Ross Enamait totesi joskus blogissaan hyvin, että jos yksi päivä viikossa on karkkipäivä, elää 6 päivää viikossa kieltäytymyksessä. Jos ei vain syö karkkia, ei ole kieltäytymystäkään. Saman olen itse huomannut. Ennen söin kerran viikossa (paljon) kerralla, ja jo maanantaina aloin odottamaan uutta herkkupäivää. Nykyään ei tunnu missään olla pari viikkoa syömättä mitään turhaa, ei edes tule ajatuksena mieleen.

19.08.2008 10:24

Bunny B

Bunny B
Feel no fear!

Kuulostaa Vaino hyvalta, kuulostaa myos aikalailla karppaukselta, samaa linjaa kai suosittelee mm. Heikkila. Ma taidan ryhtya samoille linjoille (tai olenkin jo ryhtynyt), katsotaan myohemmin, saanko maitotuotteet jatettya pois, en ota siita nyt stressia.

Aina kun karppaan, voin paljon paremmin, ei turvota, ei tee mieli mattaa mitaan skeidaa (sori). Niin se vaan on. Ja kun viela yrittaa pitaa kaiken luonnollisena, ai siis mitaan tekoruokaa (makeutusaineita jne) niin voila. Kahvia kylla haluan jatkossakin juoda, mutta yritan pitaa sen yhdessa, kahdessa kupissa per paiva.

Ja kysehan ei ole pelkastaan dieetista vaan ruokavaliosta ja elamantavasta.

19.08.2008 12:00

Väinö Lestelä

Itse asiassa syön aika paljon hiilareita päivästä riippuen. Otan ne vain kasviksista ja hedelmistä, eli siinä mielessä eroaa karppauksesta.

Kahvia juon itsekin, yleensä 3 kuppia päivässä, joista yksi on kofeiiniton.

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

Kirjaudu sisään

Muista kirjautumiseni tältä koneelta

Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!

Keho.net haku