keho.net liikuttaa myös sinua

Saako kortisonikuurilla urheilla?

4 viestiä

14.12.2009 00:06Saako kortisonikuurilla urheilla?

haymaker

Jouduin kortisonikuurille puoleksitoista vuodeksi. Tabletteina otettavan kortisonin (prednisolon) annos on 2 viikkoa 40 mg, sitten 2 viikkoa 30 m ja loppuajan 20 mg päivässä. Olen harrastanut kestävyysliikuntaa koko ikäni. Vuositasolla lenkkeilyä on viime vuosina tullut runsaat 300 tuntia vuodessa. Elokuussa juoksemallani puolimaratonilla runsaat 1.40 kestäneen suorituksen keskisyke oli 168 ja maksimisyke lienee siinä 175. Maratoneja en ole enää viime vuosina juossut, mutta pari 60 km laturetkeä hiihdin viimemkeväänä. Urheilu on siis minulle tärkeää. Nyt lääkäri suurinpiirtein kielsi kaiken urheilemisen. Lääkäri ei tosin tuntunut tajuavan urheilusta paljonkaan, koska hän käytti termiä ylikunto. Ymmärsin pointin olevan se, että maksimisykkeellä tapahtuva urheilu voi kortisonin ansiosta jotenkin rasittaa sydäntä, koska kortisonin seurauksena elimistöä voi rasittaa luonnottoman paljon. Olen nyt syönyt viikon 40 mg päivässä enkä ole havainnut ainakaan vielä sivuvaikutuksia, koputan puuta. Uni maittaa ja olo tuntuu normaalilta. Olen käynyt muutaman kerran hiihtolenkillä, sykkeet ovat olleet keskimäärin 130 tienoilla ja maksimi 150 paikkeilla. Onko tällainenkin liikunta vaarallista? Hölkkäkisat ja laturetket olen kyllä valmis jättämään, mutta eikö mitään liikuntaa saa enää harrastaa? Liikuntani ei ole päätöntä menoa vaan käytän aina sykemittaria ja voin toisinaan tasoitella sykettä pysähtymällä ylämäessä lepäämään jos syke nousee liian ylös.

14.12.2009 05:33

akonan

akonan
breathing is optional

En ota kantaa siihen voitko urheilla kortisonikuurilla, mutta jos kortisonia syöt ylikunnon takia niin totaalilepo on se mitä tarvitset.

14.12.2009 07:20

haymaker

akonan kirjoitti: En ota kantaa siihen voitko urheilla kortisonikuurilla, mutta jos kortisonia syöt ylikunnon takia niin totaalilepo on se mitä tarvitset.

Ylikunto ei ole kortisonikuurini syy, vaan eräs liikuntaa sinänsä rajoittamaton perussairaus. En ole aktiiviurheilija, vaan +40 v. mies.

19.12.2009 15:22

Uhmo

Uhmo

Kortisonia käytetään astmalääkkeenä, jatkuvana lääkityksenä. Sen perusteella voisi kuvitella, että todellakin saa urheilla.

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

Tilaa keho.net uutiskirje

Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Kirjaudu sisään

Muista kirjautumiseni tältä koneelta

Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Linkit
Ravintoon, harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset linkit
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
Uutiskirje
Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Keho.net haku